Monday 2 July 2012

~ Menghayati "contengan jalanan" ~

Assalamua'laikum warahmatullah wabarakatuh.
" Contengan jalanan, coretan pengalaman perjalanan cari Tuhan.."





          Alhamdulillah, dah habis dah baca buku ni. Sebuah novel yang mengisahkan tentang perjalanan mencari Allah, dan berjaya membawa pembaca seperti penulis blog ni menyusuri perjalanan yang sama mencari Allah. Memang tak tahu kenapa novel ni meninggalkan kesan dihati. Jauh disudut hati, seketul daging ini menangisi kekhilafan diri yang makin jauh dari erti sebenar hidup dan jauhnya dari erti luas kehidupan bertuhan. 
          Novel ini mengisahkan tentang Muhammad Affendy (Fend), Ku Kamaruzzaman dan Muhammad Irsyad (Chad) merangkap sepupu fend dalam perjalanan mencari erti hidup yang sebenar. Kita memang tak boleh nak jangka apa yang telah Allah tetapkan dalam hidup ni. Kalau Allah nak bagi hidayah, Dia akan bagi dengan apa jua cara sekalipun. Fend, seorang yang tidak banyak cakap dan memang setia dengan gitar kesayangannya. Peminat muzik-muzik rock klasik dari barat, sama seperti Ku Kamaruzzaman. Satu hari, dia terjumpa seorang wanita bernama Amalia yang banyak menimbulkan soalan-soalan random dalam kepalanya. Satu soalan utama yang perlukan jawapan adalah: THE MAN WHO DECIDED TO CHANGE ON THE TWELFTH HOUR DIED ON THE ELEVENTH. Apa maknanya tu?
          Perjalanan hidup dari hari ke hari bagai ingin menyingkap jawapan bagi persoalan tersebut. Dari seorang yang berasa puas dengan kehidupan sosialnya, dan berasakan tiada apa yang bakal dikesalkan sekiranya dia mati, tanpa dia sedari dia tidak boleh lari dari manual yang ditetapkan oleh Allah. Sehinggalah dia ditakdirkan mengikut sepupunya Chad yang berasa ada sesuatu yang perlu dicari untuk melengkapkan hidupnya lalu keduanya mengambil keputusan untuk backpacking ke Australia. Di bumi Allah itulah dia menemui jalan hidayahnya setelah masjid-hopping disana selama seminggu. Bulan Ramadhan yang pertama kali disambut di Australia, menemukan keduanya dengan ramai hamba Allah yang membuatnya lebih menghayati madrasah Ramadhan. Hari raya menjelang tiba dan keduanya pulang untuk menyambut syawal di kampung meskipun berat untuk meninggalkan bumi tarbiyyah buat keduanya. Disanalah dia berjaya mengkhatamkan bacaan 30 juzuk al-Quran dan berjaya menghabiskan syarah 40 hadith Imam Nawawi. Setelah pulang ke kampung, tarbiyyah Ramadhan dari Australia masih lagi terasa. Sehinggalah malam syawal, keduanya berbual sehingga larut malam. Chad bersyukur dia masih berpeluang untuk berubah. Katanya syukur dia masih berkesempatan berubah walaupun 'pada jam yang ke 10'. Fend pula bersyukur dan berterima kasih kepada Chad kerana sama-sama 'mengheretnya' dalam perjalanan mencari Allah. 
          Tanggal 1 Syawal, menyaksikan episod duka dalam hidup Fend, Chad sudah menghabiskan 'jam yang ke 11 nya'. Dia meninggal akibat kemalangan setelah selesai mengerjakan solat zohor. haa, nak tau lagi, beli novel ni dan baca sampai habis ye..tak larat dah nak jadi pengulas. =P..tapi memang novel ni membawa seribu satu rasa dalam diri, rasa menyesal, ingin kembali ke pangkal jalan agar nanti bila sampai 'jam yang ke 11' tu, tak la menyesal. Hayatilah sikit-sikit kata tarbiyyah dari HLOVATE ni..
" My similitude and that of the life of this world is that of a traveller who took a rest at mid-day under a shade of a tree and then left it." (Narrated by Ahmad, At-Tirmidzi, Ibn Majah and Al-Hakiim)
" Berkata Yahya ibnu Mu'adz (seorang ahli sufi): Aku tidak akan suruh kamu tinggalkan kehidupan duniawi, tetapi aku menyuruh kamu untuk tinggalkan dosa. Tinggalkan duniawi itu terpuji tetapi tinggalkan dosa itu satu tanggungjawab. Dan tinggalkan dosa itu lebih baik dari tinggalkan duniawi."




          " Read and heed" itulah kata-kata yang diberikan Fend kepada Ku Kamaruzzaman agar sahabatnya itu turut menemui erti hidup. Walaupun jalannya berbeza, tempat tarbiyyahnya berbeza tetapi Ku Kamaruzzaman tetap berubah. Senang cerita baca je lah kan..Mesejnya di sini, mungkin buku ni salah satu wasilah yang membuatkan diri ini sedar dan berubah, dan tak semestinya orang lain akan berubah sebab buku ni. Janji semua dapat hidayah Allah dan berubah sebelum terlambat sebab kita tak tahu bila 'jam yang ke 11' kita tu.
Wallahua'lam..=) (Doakan kita sama-sama berada dalam kalangan hamba Allah yang terpilih..)
~ Verily, man is in loss. Except those who accepted faith, and did good deeds and urged one another to the truth-and urged one another to have patience. ~ (al-A'sr: 2-3)


Semoga buku ni dapat menjadi saham akhirat buat penulisnya.aminn..
Sekian..(^_^)



sumber:  24 hours in the life of muslim. ( Harun Yahya)
              contengan jalanan (Hlovate) 

2 comments:

  1. assalamu'alaikum..

    masyitah ada novel ni ke? kalau ada, akak nak pinjam. akak baru baca sikit, x sempat habis pun :)

    nanti nak baca balik la ^_^

    ReplyDelete
  2. wa'alaikumussalam wbt..
    sy pun pinjam ngan kawan tp bleh je nk pinjam ngan die..
    cuma kena tunggu turn..hehe

    ReplyDelete